NYHEDER‎ > ‎2013‎ > ‎

DM Finale med klassesejr

indsendt 29. okt. 2013 03.21 af MiniTeam Denmark   [ opdateret 29. okt. 2013 03.22 ]

Så oprandt dagen endelig, hvor vi skulle have vores DM-rallydebut, det var nu mest Pouls rallydebut, Kenneth er jo erfaren på det område, og så alligevel ikke, for pladsen i højresædet er jo ny for ham. Da den sidste afdeling af Historisk Mesterskab var et fuldt DM-rally var det jo naturligt for os at debutere til dette.

Den sidste DM-afdeling af rally blev afholdt d. 25-26 oktober i Herning og omegn, Danboringrally 2013, med rallycentrum i Messecenter Herning, og for os og for de fleste andre skulle de sidste point fordeles. Vi havde dog vores DASU-mesterskab i hus for 0-1300 ccm Historiske Biler, med kunne stadig pynte på resultatet i det generelle Historiske DASU-mesterskab, hvor vi før den sidste afdeling af dette mesterskab lå som nr. 7.

Men sådan et DM-rally kræver jo lidt mere logistisk, da man op til sådant et rally skal ud og kører noter på hastighedsprøverne før konkurrencen starter. Det vil sige at man kører hastighedsprøverne igennem og får noteret og gradueret sving og vejforløb, så man kan udnytte bilen hastighed fuldt ud og komme hurtigst muligt igennem hastighedsprøven under konkurrencen. Så fredagen op til løbet startede vi ud kl. 7 om morgenen i vores almindelige husmoderbil og kørte de 6 hastighedsprøver igennem, alle hastighedsprøver kører 2 gange under løbet, altså 12 prøver, i alt 125 km. Dette var vi færdige med kl. 15 om eftermiddagen, herefter skulle vi bare vente på vores servicemand, Jimmi Juelshøj, som kom fra Sjælland med vores rallybil, det blev lidt hektisk til sidst, da der var blevet bygget en masse nye veje omkring Herning, var Jimmi faret lidt vild. Men kl. 17 var rallybilen landet,  vi fik læsset bilen af traileren, kørt den ind på vores dejlige indendørs serviceplads, fik ordnet licenskontrollen, sat mærker og startnumre på og kunne så kører til teknisk kontrol kl. 17:45, pyha.

Så blev det lørdag og rallyet skulle starte kl. 11:10, og hver bil starter med  ét minuts mellemrum, det ville sige at vi skulle starte kl. 12:04, man skal have styr på klokken når man kører rally, så der var noget ventetid om formiddagen, men så kan man jo gå og taler med de andre rallyfolk og få byttet lidt løgnhistorier, og rallyfolk er jo nogle rare mennesker, så det er jo altid hyggeligt at gå rundt. Og når man har rallyfeltet mindst og ældste bil, er der også mange publikum der lige skal hen og fortælle ”at sådan en bil har de også haft engang….”, og det kommer der jo mange sjove historier ud af. Nå, man det gik tiden med, ligesom vi (Poul) lige skulle fodrer de sidste sommerfugle han havde i maven, lidt spændt er man jo altid og det skærper jo kun koncentrationen.


Vi kom afsted …, ud til prøve 1, en lille rundbane med et afløb som gik af en meget lille markvej, som vi allerede under gennemkørselen havde set som et lille problem for os, for når vi kommer, efter at der har været  50 andre biler ville sporerne nok være lidt dybere og en Mini har jo ikke de længste ”ben”, så vi var lidt bekymret over om vi skulle komme til at hænge på maven, men vi klarede os igennem. Næste prøve skulle vise sig at blive et lidt større problem, for rallyprøven gik rundt om en gård og da vi kommer, er sporerne rundt om mandens bondegård ved at være en 30-40 cm dybe, så det handlede om ren overlevelse at komme igennem der, men det lykkedes. Det var så også på denne rallyprøve vi lige var ude og kigge lidt i botanikken, hvor vi kom med lidt for meget fart på i et venstresving, hvilket bevirkede at bilen forsatte mere eller mindre lige ud i en mark, dette klarede vi også og kunne fortsætte med kun lidt skrammer på selvtilliden. De følgende rallyprøver blev kørt efter bogen indtil den store midtvejspause, her fik vi sat nogle friske dæk på og vi monterede også vores ekstralygter, for vi kunne godt se at med et så højt startnummer ville det nok være en fordel for os at have dem på. Vi kører jo 3 rallyprøver mellem hver servicepause og vi ville være ved den sidste rallyprøver inden næste pause omkring 16:45, og der ville tusmørket så småt begynde at lægge sig, så havde vi også lige en mulighed for at se om de pejlemærker vi havde lavet til vores mørkekørsel kunne ses.

Efter den sidste servicepause, kørte vi de samme 3 rallyprøver igen, men nu var der blevet rigtig mørkt på landet, hvilket nok gør at man at man har lidt sværere ved at bedømme bremseafstande og bremser lidt for tidligt, men de rallyprøver vi kørte efter sidste servicepause, havde vi jo kørt tidligere, på den måden kunne vi måle tidstabet og det var kun et par sekunder samlet på de to prøver. MEN, den primære målsætning blev opfyldt og den var at gennemføre dette DM-rallyløb, den sekundære målsætning blev også indfriet, på trods af at vi kørte i feltets langsomt, mindst og ældste bil blev vi heller ikke sidst, så vi kunne køre over målrampen med en god smag i munden, og en smule stolt var vi jo også, for med de rallyprøver vi var blevet budt på, som var i den svære ende, en blanding mellem asfalt, grus, småregn og mørke, føle vi faktisk at det var godt klaret af os.


Slutresultatet af dagens anstrengelser blev at vi sluttede som nr. 39 ud af 56 startende biler, hvor 40 gennemførte og vi vinder kl. 11. Udover vores 1. plads i DASU-mesterskabet 0-1300cmm for Historisk biler, rykker vi også to pladser frem i det Generelle DASU-mesterskab for historiske biler og ender som nr. 5.

Slutteligt skal der lyde en tak til Jimmi Juelshøj for godt servicearbejde.

Til sidst vil vi takke DANBORINGRALLY og IKAST og OMEGNS MOTORKLUB samt alle de officials som gjorde dette rally muligt, så vi andre kunne få lov til at kører motorløb, Tak for et godt rally. 

(Billeder af Beyer Rally Foto og Miniteam)

        


      

Comments